Επιμορφωτικό διήμερο για την Σεξουαλική Αγωγή
ΔΚΣΜΡ-ΔΟΠΑΡ Επιμορφωτικό διήμερο για την Σεξουαλική Αγωγή
Το Διεθνές Κέντρο Συγγραφέων και Μεταφραστών Ρόδου του ΔΟΠΑΡ πραγματοποίησε ένα διήμερο αφιερωμένο στην Σεξουαλική Αγωγή με ομιλήτρια την κ. Μαίρη Χιόνη, Εκπαιδεύτρια Σεξουαλικής Αγωγής και ΛΟΑΤΚΙ+ (lgbtqi+) ζητημάτων, συγγραφέα εκπαιδευτικών υλικών και βιβλίων για το ίδιο αντικείμενο, με πολύχρονη εκπαιδευτική εμπειρία αλλά και διοικητική ως στέλεχος και Υπεύθυνη του Γραφείου Αγωγής Υγείας της Διεύθυνσης Σπουδών Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης του ΥΠΑΙΘ και τα τελευταία 15 χρόνια ως Υπεύθυνη Αγωγής Υγείας της Διεύθυνσης Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης Α΄ Αθήνας.
Το Σάββατο 16 Σεπτεμβρίου 2023 και ώρα 19:30 στην αίθουσα του ΙΕΚ Τουρισμού Νοτίου Αιγαίου (ξενοδοχείο ΘΕΡΜΑΙ), πραγματοποιήθηκε ανοιχτή εκδήλωση που απευθυνόταν σε γονείς, κηδεμόνες, εκπαιδευτικούς, και σε όσους στην καθημερινότητα ή μέσω της εργασίας τους συμμετέχουν στην ανατροφή και φροντίδα παιδιών και εφήβων. Κεντρικό θέμα της ομιλίας συζήτησης: «Η Σεξουαλική Αγωγή στο Σχολείο και στο Σπίτι». Η ομιλήτρια κ. Μαίρη Χιόνη ενημέρωσε το ακροατήριο για την σύγχρονη κατάσταση, όσον αφορά τα προγράμματα Σεξουαλικής Αγωγής στα σχολεία όλων των βαθμίδων, καθώς και για τα επιστημονικά τεκμηριωμένα δεδομένα που συνηγορούν στην ανάγκη ενημέρωσης και ευαισθητοποίησης εκπαιδευτικών, γονέων/κηδεμόνων και μαθητών/μαθητριών σε όλες τις βαθμίδες ώστε να γίνει κομμάτι της παιδείας και της αγωγής η γνώση ο σεβασμός, η φροντίδα, η υπευθυνότητα, η προστασία της προσωπικότητας, η ισοτιμία και η ισότητα όλων μέσα στην σχολική κοινότητα, την οικογένεια, την κοινωνία.
Έγινε εκτενής αναφορά σε όρους όπως οι έμφυλες ταυτότητες, τα φύλα, ο εκφοβισμός, τα στερεότυπα, ενώ με παραδείγματα καλών πρακτικών προτάθηκαν τρόποι διαχείρισης περιπτώσεων τις οποίες συχνά καλούνται να διαχειριστούν γονείς και εκπαιδευτικοί.
Στη συζήτηση που ακολούθησε διατυπώθηκαν ερωτήσεις και προβληματισμοί εκ μέρους του κοινού, συζητήθηκαν περιπτώσεις και διατυπώθηκε η ανάγκη συστηματικής και μεθοδικής στήριξης σε όλες τις πλευρές, ώστε να σπάσουν τα στερεότυπα και να εφαρμοστεί στην πράξη η συμπερίληψη και η ισότητα στην σχολική κοινότητα και, κατ’ επέκταση, το κοινωνικό σύνολο.
Την ομιλία συζήτηση προλόγισε η Προϊσταμένη του ΔΚΣΜΡ-ΔΟΠΑΡ κ. Ειρήνη Συμιακού.
Την Κυριακή 17 Σεπτεμβρίου στην αίθουσα εκδηλώσεων του ΔΚΣΜΡ-ΔΟΠΑΡ πραγματοποιήθηκαν δύο κλειστά βιωματικά εργαστήρια, τα οποία απευθύνονταν σε εκπαιδευτικούς όλων των βαθμίδων.
Θέματα των εργαστηρίων: «Διαμορφώνοντας υγιείς σχέσεις ανάμεσα στα φύλα» και «Αισθάνομαι ασφαλής στο πολύχρωμο σχολείο μου». Και στα δύο εργαστήρια εκτός από το θεωρητικό πλαίσιο που έθεσε η κ. Χιόνη, πραγματοποιήθηκαν και βιωματικές δράσεις για τις συμμετέχουσες και συμμετέχοντες, οι οποίοι συνεργάστηκαν σε μικρές και μεγαλύτερες ομάδες καλούμενοι να εκφράσουν γνώμες, να ανταλλάξουν απόψεις, να διαχειριστούν περιπτώσεις. Και τα δύο εργαστήρια ολοκληρώθηκαν με αξιολόγηση της διαδικασίας.
Αξίζει να σημειωθεί ότι το υλικό που παρουσιάστηκε και χρησιμοποιήθηκε είναι υλικό εγκεκριμένο από το Ινστιτούτο Εκπαιδευτικής Πολιτικής και αποτελεί χρήσιμο εργαλείο για την εκπαιδευτική κοινότητα.
Ευχαριστούμε το ΙΕΚ Τουρισμού Νοτίου Αιγαίου και τον Διευθυντή κ. Π. Κουντούρη για την φιλοξενία της ανοιχτής εκδήλωσης, τον χορηγό επικοινωνίας «Ραδιόφωνο Λυχνάρι» καθώς και όλες και όλους που συμμετείχαν σε μια δράση του ΔΚΣΜΡ-ΔΟΠΑΡ που θίγει ένα τόσο σημαντικό αλλά και ευαίσθητο ζήτημα, όπως το ζήτημα της Σεξουαλικής Αγωγής.
ΣΥΝΤΟΜΟ ΒΙΟΓΡΑΦΙΚΟ
Η Μαίρη Χιόνη είναι εκπαιδεύτρια σεξουαλικής αγωγής και ΛΟΑΤΚΙ+ (lgbtqi+) ζητημάτων και συγγραφέας εκπαιδευτικών υλικών και βιβλίων για το ίδιο αντικείμενο. Ολοκλήρωσε έναν κύκλο 35 χρόνων (έως τον Αύγουστο 2021) στη δημόσια εκπαίδευση, με εκπαιδευτική εμπειρία αλλά και διοικητική ως στέλεχος και Υπεύθυνη του Γραφείου Αγωγής Υγείας της Διεύθυνσης Σπουδών Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης του ΥΠΑΙΘ και τα τελευταία 15 ως Υπεύθυνη Αγωγής Υγείας της Διεύθυνσης Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης Α΄ Αθήνας.
Επίσης έχει εκπαίδευση από μεγάλη γκάμα εξειδικευμένων φορέων σε θέματα ψυχικής υγείας, εξαρτήσεων, εθελοντισμού, ισότητας φύλων, σχολικού εκφοβισμού (bullying), ασφαλούς πλοήγησης στο διαδίκτυο, σεξουαλικής αγωγής/AIDS, ΛΟΑΤΚΙ+ (lgbtqi+) ζητημάτων και ως αξιολογήτρια προγραμμάτων προαγωγής και αγωγής υγείας.
Η ερευνητική της δράση έχει παρουσιαστεί σε συνέδρια, συμπόσια, ημερίδες, σεμινάρια και επιστημονικά άρθρα. Έχει συντονίσει ευρωπαϊκά και εθνικά προγράμματα και έχει σχεδιάσει, εφαρμόσει και αξιολογήσει εκπαιδευτικές παρεμβάσεις, σεμινάρια και βιωματικά εργαστήρια.
Το επιμορφωτικό της έργο αφορά σε μαθήτριες/τές, σε εκπαιδευτικούς, Διευθύντριες/ντές σχολικών μονάδων και γονείς στην Πρωτοβάθμια και Δευτεροβάθμια Εκπαίδευση, σε επαγγελματίες υγείας, σε φοιτήτριες/τές, σε γυναίκες 18-35 ετών, σε ευρύ κοινό και συνδέεται με ζητήματα σχολικού εκφοβισμού, σεξουαλικής αγωγής, σεξουαλικού προσανατολισμού, ταυτότητας, έκφρασης, χαρακτηριστικών φύλου και ενδυνάμωσης γυναικών.
Αποτέλεσε μέλος της επιστημονικής ομάδας του Ινστιτούτου Εκπαιδευτικής Πολιτικής για τα Εργαστήρια Δεξιοτήτων και ήταν επιμορφώτρια επιμορφωτών και πολλαπλασιάστρια.